Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postoj učitelů k nové kurikulární reformě
Zelená, Lucie ; Basl, Josef (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Diplomová práce je pojata jako kvantitativní výzkumná studie. Její snahou je zachytit názor a postoj učitelů české základní školy na novou kurikulární reformu, která oficiálně vstoupila do praxe v roce 2005 v podobě Rámcových vzdělávacích programů. Nový systém kurikulárních dokumentů nahrazuje původní vzdělávací programy s centrálně danými osnovami a rozšiřuje tak do značné míry autonomii škol a pedagogických pracovníků, jejichž úkolem bylo vytvořit si vlastní školní vzdělávací program. Vedle proměny cílů případně obsahové stránky základního vzdělávání se zároveň mění i role a očekávání spojená s profesí učitele. Cílem šetření je zjistit a popsat, obecný názor učitelů na tuto změnu pojetí vzdělávání a její přínos na úrovni povinné školní docházky. Dalším úkolem je ukázat, jak učitelé hodnotí bariéry a své vnitřní motivace spojené s realizací reformních kroků na školách a jak se tyto bariéry promítají do jejich celkového postoje k reformě. Výzkum bude dále zjišťovat, jak učitelé vnímají změny, jež na školách proběhly od zavedení reformy do praxe a které prvky považují v souvislosti s její realizací za problematické. Cílem výzkumu je též zjistit, jak učitelé hodnotí svou vlastní snahu o implementaci změn do vlastní pedagogické praxe.
Kurikulární reforma v ČR a na Slovensku a její komparace z hlediska právního zakotvení, průběhu a postojů pedagogických pracovníků
Marešová, Pavla ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Hlavním cílem práce je zjištění shod a odlišností kurikulární reformy v ČR a na Slovensku z hlediska právního zakotvení, průběhu a postojů pedagogických pracovníků k příslušným změnám. Jako výzkumná metoda byla použita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, tj. textová analýza dokumentů (právní normy, koncepční i strategické dokumenty) a dotazníkové šetření (názory a postoje pedagogických pracovníků). Respondenti pro dotazníkové šetření byli vybráni stratifikovaným výběrem tak, aby zahrnovali vedoucí pedagogické pracovníky i řadové učitele, základní i střední školy, a to v obou zemích. Z komparace vyplynulo, že průběh kurikulární reformy byl v obou zemích velmi podobný, ačkoliv na Slovensku probíhal s menším časovým odstupem. Rámcové vzdělávací programy v ČR a státní vzdělávací programy na Slovensku shodně uvádí povinný rámec vzdělávaní prostřednictvím vzdělávacích cílů, kompetencí, výsledků vzdělání a obsahu vzdělávání. Obsahově však mezi nimi existují i odlišnosti. Kvantitativní výzkum prokázal nižší míru akceptace reformy v ČR oproti Slovensku, s čímž souvisí i nižší míra obeznámenosti pedagogických pracovníků v ČR. Míra podpory v oblasti metodické, materiální a finanční je v obou zemích podobná. Respondenti v obou zemích se shodli, že nejvýraznější změnou, kterou přinesla kurikulární...
Komparace dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje krajů České republiky
Světlíková, Božena ; Trojanová, Irena (vedoucí práce) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
V práci je provedena komparace dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy čtyř krajů České republiky - Jihočeského, Karlovarského, Plzeňského a Středočeského - s cílem zjistit, do jaké míry se tyto záměry ve vybraných oblastech vzdělávání shodují nebo odlišují. Práce porovnává oblasti - rovnost příležitostí ke vzdělávání, zkvalitnění a modernizace vzdělávání, podpora cizích jazyků a informačních a komunikačních technologií, oblast pedagogických pracovníků a strategii rozvoje jednotlivých úrovní vzdělávání s ohledem na demografický vývoj. Zároveň je provedeno srovnání těchto dlouhodobých záměrů krajů s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky.
Postoje učitelů ke kurikulární reformě
Tůmová, Anna ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji učitelů ke změnám ve školství a ke kurikulární reformě regionálního školství v České republice. Kurikulární reforma je významnou změnou pro celou vzdělávací politiku a postoje učitelů jsou zásadní zejména ve fázi implementace reformy. Metodologie práce je postavena na analýze kvantitativních i kvalitativních dat. Teoretická východiska práce jsou teorie zabývající se přesvědčeními a postoji učitelů a systém přesvědčení podle Paula A. Sabatiera. Přístup učitelů k reformě je v práci chápán jako míra jejich souhlasu s reformou a míra jejich aktivity v reformě. Souhlas učitelů s reformou je formulován ve dvou dimenzích, první z nich představuje souhlas učitelů s cíli reformy, druhou dimenzí je souhlas učitelů s nově definovanou rolí učitele jako spolutvůrce kurikula. Postoje učitelů se ukázaly jako problematické zejména v druhé kategorii, důsledkem toho je značný formalismus reformy. Jako hlavní důvody nesouhlasu učitelů s reformou byly identifikovány problémy ve fázi implementace reformy, ideový nesouhlas učitelů s reformou, nedostatečné vysvětlení smyslu reformy centrálními orgány, čehož důsledkem je nepochopení cílů reformy ze strany učitelů, a způsob zavádění reformy jako změny "shora". Proměnné, které se ukázaly jako významné v přístupu učitelů k reformě, jsou...
Informovanost rodičovské veřejnosti o kurikulární reformě
Checcacci, Pavlína ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Sak, Petr (oponent)
Tato diplomová práce má teoretický charakter, nezahrnuje žádná vlastní empirická šetření. Její součástí je návrh informační příručky pro rodiče dětí základních škol ČR, vytvořený autorem této diplomové práce. Text shrnuje poznatky o kurikulární reformě školství v České republice, která se uskutečnila v roce 2007 a zaobírá se jakými způsoby byli rodiče o této události informováni. Text se nejprve zaměřuje na samotnou reformu, její vznik, cíle a popisuje její základní znaky. Dále je věnována pozornost vztahu mezi rodinou a školou, neboť skupina rodičů má pro zdárnou implementaci velký význam a je tudíž důležité této skupině správně porozumět. V souvislosti s reformou a jejím významem pro rodičovskou veřejnost se text zaobírá tím, jak byla informační kampaň pojata v České republice a jak ve Velké Británii. Odtud je pak popsána jako inspirační zdroj příručka pro rodiče anglických žáků ve věku od 5 do 7 let. Na základě této inspirace byl vytvořen návrh příručky, který by odborně popularizačním jazykových stylem zprostředkovával informace také rodičům v České republice.
Mediální výchova na gymnáziích - cíle a skutečnost
Hronová, Barbora ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Diplomová práce Mediální výchova na gymnáziích - cíle a skutečnost pojednává o novém předmětu Mediální výchova, který vstupuje do českého školství v souvislosti s kurikulární reformou. V první části práce je teoreticky popsán koncept mediální gramotnosti v kontextu ostatních typů tzv. nových gramotností. Konkrétní způsob jejího zvyšování představuje mediální výchova. Práce přibližuje historický vývoj ustavování tohoto předmětu, různé přístupy k realizaci, situaci v zahraničí a diskutovaná témata této problematiky. Konkrétněji je popsána situace České republice, podoba nové reformy školství, vývoj její tvorby a aktuální stav a pojetí mediální výchovy v závazných dokumentech. Druhá část práce je tvořena empirickým výzkumem. Zaznamenává poznatky získané prostřednictvím kvalitativní metody ohniskových skupin ve skupinách studentů gymnázií. Výzkumu se zúčastnili žáci ve čtyřech skupinách. Studenti ve dvou z nich v současné době absolvují v rámci výuky předmět s mediální tematikou, další dvě skupiny se s tímto předmětem nikdy nesetkaly.
Rozvoj kompetencí učitele pro vedení žáků k aktivnímu občanství
Zavadilová, Barbora ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Bakalářská práce se věnuje rozvoji aktivního občanského přístupu u žáků a přípravě učitelů v této oblasti. Výchova k aktivnímu občanství je mezinárodně považována za klíčový cíl vzdělávání a v souvislosti se společenskými změnami nabývá na důležitosti. Cílem práce je zjistit, jaký význam je tématu v českém prostředí přikládán a zda je zahrnován do přípravy budoucích učitelů. Teoretická část práce se věnuje jeho definování, možnostem využití ve výuce, specifiky vzdělávání učitelů v této oblasti a dostupným metodickým zdrojům. V praktické části bylo realizováno kvantitativní šetření mezi studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, doplněné o kvalitativní výzkum se zástupci akademické obce a neziskových organizací. Hypotézy práce byly tímto šetřením ověřeny: mezi vzdělavateli učitelů i mezi studenty učitelství je tématu přisuzován značný význam, v současné době je však jeho aplikace do praxe limitovaná. Ze strany fakulty existuje postupná snaha o spolupráci s neziskovými organizacemi, které v této oblasti disponují kvalitní nabídkou vzdělávání učitelů. Práce přináší cenná zjištění o současném pojetí problematiky vedení žáků k aktivnímu občanství a může být zdrojem pro rozvoj tématu v prostředí fakult vzdělávajících učitele, stejně jako pro další výzkum.
Rozvoj učitelů a role managementu v ZUŠ (v souvislosti s kurikulární reformou)
Tomsová, Hana ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Teoretická část diplomové práce se zabývá učitelskou profesí v základních uměleckých školách v 21. století v souvislosti s kurikulární reformou. Řeší nejen připravenost učitelů na změny, které kurikulární dokumenty přinášejí, ale současně také řeší pozici managementu (role řídících pracovníků) v tomto procesu. Konkretizuje rozvoj učitelské profese z pohledu managementu v základních uměleckých školách. Výzkumná část diplomové práce analyzuje vybrané dokumenty školních vzdělávacích programů, definuje obsah rozvoje učitelů prostřednictvím oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a objevuje přístupy řídících pracovníků v tomto procesu. Diplomovou práci završí doporučení rozvoje učitelů pro management základních uměleckých škol. KLÍČOVÁ SLOVA učitelská profese, kompetenční model, základní umělecké školství, kurikulární reforma, školní vzdělávací program, strategie výchovně vzdělávacích cílů, další vzdělávání pedagogických pracovníků, role a přístupy managementu školy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.